Wednesday 29 October 2014

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK TAUCHU

Malam tadi saya masak tauchu. Dulu saya tak pernah makan pun masakan tauchu ni. Jangan kata nak makan, nama pun tak pernah dengar. Kalau tak tahu langsung tu maksudnya tak pandai la nak masakkan.

First time makan masa kat rumah mak mertua. Dia masak tauchu ikan tenggiri. Mula-mula rasa takut nak makan. Tapi orang kata tak kenal maka tak cinta. Dah rasa, rupa-rupanya sedap jugak. Lepas tu nk try la masak sendiri. Tanya suami pandai tak masak tauchu... dia cakap pandai. Then, suami saya ajar la saya cara masaknya.

Saya masak tauchu guna ikan Kembung je. Tapi pernah sekali makan ikan talapia hitam masak tauchu. Sangat-sangat la sedap. Nak-nak ikan yang fresh dari sungai.

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK TAUCHU


IKAN KEMBUNG MASAK TAUCHU


Bahan-bahan:

2 ekor ikan kembung (goreng dengan kunyit dulu)
 1/2 biji bawang holland (bawang besar pun boleh) - hiris
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih- hiris
1 inci halia - hiris
1 biji cili besar - hiris
3 biji cili burung (pilihan) - ketuk
1 cawan air asam jawa
1 peket tauchu (saya suka yang jenama BILAL)
1 biji timun - potong panjang-panjang
3 biji bendi (Pilihan)


Cara-cara:

1. Tumis bahan-bahan yang dipotong (kecuali cili besar) hingga naik bau. Masukkan cili burung.
2. Masukkan taucu. Tumis sekejap.
3. Masukkan air asam jawa. Biarkan mendidih seketika.
4. Kemudian, masukkan timun, cili besar dan bendi. Masukkan ikan.
5. Jika nak berkuah boleh tambah air secukupnya. (Saya suka berkuah).
6. Biarkan mendidih dan tutup api. Sedia untuk dihidang.




No comments:

Post a Comment